středa 7. listopadu 2012

3.11., sobota: Jogja, here we are!



Okolo 7 ráno jsme konečně tu…na první pohled samosebou nic zvláštního, navíc moje oči jsou poloslepený, čočky protestujou, musím na záchod a udělat něco s očima. Dobrý, po opláchnutí a jakémsi vyčištění zubů, abych se zbavila nepříjemného kysela v puse, je hned mnohem líp. Přešli jsme z jednoho busovýho nádraží na druhý – menší. Tady odtud jezdilo MHD. Byly to takový malý busy rozdělený na kombinace čísel a písmen – například my jsme jeli busem 3A. Byla tam taková malá budka, kde jste si zaplatili 6 Kč (3000 IDR) za každýho a to platilo až kamkoliv, klidně i s přestupem. Nedosatali jsme žádnej lístek nebo tak, ale prošli jsme tuniketem dovnitř do  budky. Tam byly dveře ven a těmi se nastupovalo do busu, který přistavil přesně u nich. Takže z budky uzavřené nalezete přímo do busu, a pak když chcete přestoupit tak jen hupsnete do jiný budky a čekáte na jiný číslo busu. 

My jsme takhle přestupovali dvakrát a celkově cesta do centra trvala víc než 30 minut, celkem vysilující po probděný noci, ale zmáklo se to. Potom jsem rozhodla, že musíme koupit vodu, pak dáme někde na ulici snídaňku a pak ubytko, ať můžeme odhodit bágly a jít objevovat. Voda se sežene lehce a snídaně taky hned u silnice v pohodě :) Dala jsem si na Chandrovo doporučení jakési místní jídlo. Abyste rozuměli, jídla, kultura, jazyk a podobně .- všechno se v Indonésii mění z místa na místo. V Jogje už se mluví zase jinak než v Malangu. Vívce na západ jsou jídla sladší, více na východ zase slaný. Já jsem spíš na ty slanější, ale zkusit se má všechno, Tak jako tak to má hodně daleko do evropské stravy.

 K snídani tedy samozřejmě rýže, jakási omáčka chilli-tempeh-tofu…tak nějak mix čehosi, má to světle žluto-béžovou barvu a jde to :) Už hodně dlouho absolutně nehodnostím barvu ani strukturu jídla, nesnažím se hádat co to vlastně je, prostě to zkusím. A chuť mě oproti vzhledu věštinou příjemně překvapí. Nicméně mi ale Chandra říká, tak jsi v Jogje, máš tady tradiční jídlo, musím zkusit jíst jako Indonésan – tím se myslí rukama. Tak jsem to zkusila a zjistila, že pokud vám řýže náležitě nelepí a nemůžete udělat hroudičku a namáčet jí nebo si jí dát s něčím, tak to není vůbec žádná sranda a chce to cvik a určitý grif, který mě Chandra naučil. Rýži si dáte na konce prstů, přičemž dlaň je ve tvaru mističky. Palec skrčíte jakoby až za rýži a musíte dávat pozor, aby když si dáváte prsty do pusy – aby rýže zase nevypadla –takže pořád v horizontální poloze. Pak už jen palcem jaksi vsunete rýži do úst a smetete jí jakoby palcem z ostatních prstů. Měli by na to udělat obrázkovej návod :D
Pak tedy konečně ubytko – malý, zapadlý hostýlek, malý pokoj s velkoou matrací, přecejen bude konečně místo na vyspání se. Navíc pokoj stojí jen 80 000 na noc (160 Kč). Super. Vybalili jsme, vzali jen to nutné a vyrazili směr holandská pevnost a potom Kraton – sultánský palác v Jogje. Kam jsme dojeli místníma rikšama. Kraton supr i s muzeem, pořídila jsem tam nějaké pohledy i známky a k tomu jsme viděli kousek představení wayang kulit – stínové divadlo a jejich typickou hudbou a figurkami.
Pak už přeprava opět místní rikšou do Tamansari – to jsou sultánovy lázně. Sultán si sem zval svých 47 konkubín. Je tam krráásný veliký bazén a bílými zdmi. Sultán tam také měl soukromou věžičku s postelí a pokojem, kam si vždycky zval jednu nebo dvě vybrané, aby měl soukromí – silně pochybuju, že by slečny vyloženě chtěly být vybrány, prostě to tak bylo a hotovo – musely. Průvodce nám taky řekl, že bydlí v jednom domku hned u Tamansari a že mu zbývají 3 měsíce než ho vystěhujou, že prý to vadí fotografiím a baráčky budou zbourány…Nemaj to jednoduchý ty lidi…Jogja opravdu vypadala jako „Město dovolené“ – tak to řekl Chandra – „city of holiday“. Kulturní město, různí muzikanti na každém rohu, kam se hnete nějaká kulturní akce nebo budova. Potom jsme se vrátli do hotelu, protože jsme byli docela mrtví a taky mě už zase zlobily oči, tak že si vyndám čočky a nechám chvíli oči odpočinout. Skončilo to tak, že jsme zalomili, dokonce asi na víc než dvě hodiny…Taky jsem zavolala s taťkou, tak to bylo fajn. Trochu opláchnout, tady se meju dvakrát denně, protože jinak bych se brzo přilepila sama k sobě. 

Potom jsme se konečně sebrali a vyrazili ven, už bylo ale celkem pozdě, šli jsme na jídlo, začalo ale docela dost pršet. A tak to už nevypadalo, že to někam stihnem. Rozhodlo se tedy, že zkusíme najít někde ve městě čajovnu, kam bychom si mohli sednout, odpočinout, možná zkusit místní vodnici. Jenže Indonésie, ani Jogja, není moc na tyhle věci. Proto to dopadlo tak, že jsem jen dala docela hodně peněz za nějaký taxík a nic jsme nenašli a po hodině jezdění sem a tam jsme se vrátili zase tam, kde jsme byli… Dost mě to otrávilo, protože je snaha šetřit kde to jde a pak takhle zbytečně vyhodím peníze…Chandra se mi upřímně omluvil, chvíli byla poněkud krize, protože mě to z jeho strany trochu zklamalo, nerozumím řeči a věřím mu, že mi tedy pomůže v komunikaci a domluvě věcí. Vysvětlil mi ale celou situaci, bylo mu to fakt líto, prý mu řidič řekl, že ví přesně, kam jede a potom to nenašel, tak zkusil hledat něco jinýho, ale taky nic.. .no prostě, musela jsem to vydýchat, ale večer už to bylo dobrý zase všechno.

Dokonce jsme si dali místní pivo – Bintang, které je typu Pilsner :) Stejně mi pomalu začínalo docházet, že na Lombok asi penízky nebudou, a tak si alespoň užiju Jogju, protože ta stejně byla pro mě hlavní. Za zbylé peníze místo Lomboku vezmu třeba všechny tři – Chandru, Siscu a Owina někde v okolí poslední víkend :) 

No povídali jsme až asi do dvou do rána a ještě jsme skoukli během toho Nedotknutelné, což je prostě boží film :) Pak už spánek tvrdý jako kámen, protože další den se v 8 vstávalo a jede se na Borobudur!!!

Žádné komentáře:

Okomentovat