úterý 28. února 2012

21. den - úterý - roky a dny a hodiny

POhoda, jazz, pretesty, dokonce dneska učení navíc, plus přijeli nějací důležití lidé z BBK předat darem počítač. Tak bylo zase focení - děsně rádi se tu skupinově fotěj, začínám mít pocit, že na tom fakt ujížděj :D

Jinak mi došlo, že vy vůbec nevíte, že tady v Thajsku není rok 2012!! Je rok 2555!
Takže dnes je prosím pěkně 28. února 2555, to je ale pěkný datum co? Mají tu jiný počátek letopočtu - o 543 let dříve než my - počítá se od dne, kdy Buddha dosáhl nirvány/ umřel/ prozřel - jak kdo chce. Proto rok 2012 je v Thajsku rokem 2555. Tento letopočet se běžně používá, pouze co jsem četla, tak v bankovním styku se používá klasický křesťanský letopočet. Velká legrace prý pak nastává, když třeba českému finančnímu úředníkovi předložíte v příslušném daňovém roce doklad z roku, který bude až za 543 let... :D

Další věcí je, že tu mají jak jinak než britský kalendář - což znamená, že týden nezačíná pondělím,, ale nedělí - chvíli mi trvalo, než jsem se zorientovala v jejich kalendářích...

Co se svátků týče, jeden z hlavních jsou narozeniny současného krále Bhumibola (5. prosince), stejně tak se ale slaví narozeniny královny Sirikit (12. srpna). Nesmím opomenout thajský Nový rok - Songkran, který tady s Míšou zažijeme, je totiž 13. dubna a pokračuje i 14. a 15. Dalšími jsou např. korunovace krále, Loy Krathong (svátek světel a vody), a několik svátku vztahujících se k životu Buddhy - z netu jsem zjistila podrobnosit: nejdůležitějším je květnový úplněk, kdy se slaví celkově Buddhovo narození, osvícení a smrt (a já budu v tý době v Indonésii ;( ), dále pak je oslavováno Buddhovo kázání pro 1250 lidí - úplněk v únoru, úplněk v červenci - Buddhovo kázání k jeho pvním 5ti učencům - mimochodem následujícím dnem pak začíná tříměsíční!!! půst buddhistickým mnichům!!!. POsledním je úplněk v říjnu, kdy se oslavuje znovusestoupení Buddhy na zem poté, co strávil jednu deštivou sezónu meditacemi v nebi Tavatimsa. Zároveň to znamená konec období dešťů a půstu pro mnichy..Chudáci...

Jinak z praktického hlediska - je tu časový posun +6 hodin oproti Čechám, což znamená, že když já v 6:30 vstávám, vy tam máte půl jedné ráno a zase když vy máte teprv poledne, já už mám 6 večer..

1 komentář:

  1. tříměsíční půst?? to jako vydržej? to jsou dobří borci.. a co můžou jíst nebo pít? :)

    OdpovědětVymazat